17 september, 2020

5 tips om varumärke och SEO

Att bygga och positionera varumärke är en viktig del av er marknadsföringsstrategi. Om ni utvecklar en bra varumärkesstrategi kommer folk att lära känna ert varumärke, ert företag och er webbplats. I det här inlägget kommer vi ge fem praktiska tips som ni kan använda för att förbättra er varumärkesstrategi kopplat till SEO.

Varför är varumärke viktigt för SEO?

Om ni skapar en genomtänkt varumärkesstrategi kommer det att bli mycket enklare att optimera er webbplats för sökmotorer. Det ökar chansen att era önskade besökare kommer att lära känna ert varumärke. Ert varumärke kan då bli ett incitament för att klicka på er länk i sökresultaten (även om ni inte är i topp tre). Med ett starkt varumärke börjar människor också söka efter ert varumärke. Det kommer att vara mycket lättare att rangordna för ert varumärke än för många andra söktermer.

För att hjälpa er att skapa en framgångsrik varumärkesstrategi delar vi fem praktiska tips:

Tips 1: Var konsekvent


Det viktigaste när det gäller att bygga varumärke är att förbli konsekvent. Utveckla en viss stil och en logotyp, ändra sedan inte på dessa i onödan. Se till att det är tydligt vad ni erbjuder och håll fast vid det så länge det känns relevant (världen förändras ständigt och det gäller även för varumärken att de hänger med i utvecklingen). Är ni konsekventa när ni presenterar ert varumärke för er publik så kommer folk så småningom att börja komma ihåg och känna igen ert varumärke.

Tips 2: Ta fram en tagline och synliggör den


Er tagline lyfter fram det viktigaste budskapet om ert varumärke i en enda mening. Se till att den sticker ut på er webbplats. Du kan till exempel placera en taglinje under ditt varumärke. Zanshin kommunikations taglinje är ”Vi tar varumärken digitalt”. Ha en klar bild av era kunder och vad ni erbjuder dem när ni arbetar fram er tagline. Även innehållet på er webbplats ska stämma överens med er tagline. Det kan hjälpa till att använda verb och meningar som innebär en handling för besökaren, för att aktivera dem. Beroende på er webbplats och ert företag kan ni också välja att visa er personlighet i er tagline, t.ex. genom att leka med ord för att göra det fängslande (men överdriv inte).

Tips 3: Använd bilder


Bilder är en mycket viktig aspekt av er varumärkesstrategi. Ni kan använda bilder och illustrationer på er webbplats, i ert nyhetsbrev, på Facebook eller i (tryckt) reklam. Naturligtvis bör ni se till att era bilder passar ert varumärke. Om du säljer sportprylar bör du inte använda bilder av vilda djur i djungeln (om du inte har en bra och kreativ idé kring detta som kan väcka uppmärksamhet och som dessutom stämmer med din övriga varumärkesstrategi). Var konsekvent när ni väljer illustrationer och foton som passar ert varumärke, då kommer publiken så småningom att känna igen och komma ihåg ert varumärke genom att bara titta på bilderna. Om ni använder egna foton kan ni försöka utveckla en konsekvent stil. Ni kan till exempel se till att alla era bilder har samma dimensioner, använda ett liknande sätt att redigera eller använda liknande bilder.

Tips 4: Använd ert varumärkesnamn


Se till att ert varumärke blir bekant för er publik. Det betyder att ni bör använda det så ofta ni bara kan. Se till att ni använder det i era nyhetsbrev och i era (Facebook) inlägg m.m. Folk bör höra och läsa ert varumärke regelbundet.

”När ni har en tydlig logotyp,
se till att använda den.
Presentera den för er publik,
på er webbplats, i ert nyhetsbrev,
på Facebook och på så många
platser som möjligt”.

Tips 5: Använd er logotyp och grafiska profil


Er logotyp är av stor vikt för er varumärkesstrategi. Att bygga varumärke är dock mer än att utforma en snygg logotyp. Helst bör er logotyp stå ut i er speciella nisch. Det bör vara något folk känner igen utan att de behöver ha ett sammanhang för att de ska veta att det handlar om ert företag. När ni har en tydlig logotyp, se till att använda den. Presentera den för er publik, på er webbplats, i ert nyhetsbrev, på Facebook och på så många platser som möjligt. De färger ni väljer för er logotyp och grafiska profil är också av stor vikt. Se till att använda färgerna konsekvent. Om ni använder samma färger överallt kommer de att bli en del av ert varumärke. Folk ska känna igen ert varumärke genom att bara titta på färgerna i ert nyhetsbrev eller i ert Facebook-inlägg m.m. Vi brukar säga att folk inte ska behöva se er logotype för att veta att det är ni som är avsändaren, det ska det grafiska manéret redan säkerställt.

Slutsats
Om ni utvecklar en framgångsrik varumärkesstrategi kommer folk att komma ihåg och känna igen ert varumärke. På lång sikt kommer er logotyp eller varumärke att vara något som direkt väcker (positiva) känslor. När människor blir mer bekanta med ert varumärke blir er SEO också enklare. Därför är det klokt att kombinera er SEO-strategi med en genomtänkt varumärkesstrategi.

Vill ni ha hjälp med att ta fram en ny logotyp, grafisk profil, varumärkesstrategi eller en plan för att sökmotoroptimera är ni välkommen att kontakta christer@zanshinkommunikation.se eller på telefon +46 708-660674